Foredrag

Foredrag

Læs mere om mine foredrag ved at klikke på titlerne nedenfor.

Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter samt andre kulturbærere, risikerer ofte at føle sig som en lus mellem to negle, når forandringerne trykker. Det er svært at være både loyal over for ledelsen og medarbejderne på samme tid. Og det er netop på et tidspunkt, hvor der er ekstra meget brug for dem. Det kan være en både frustrerende og stressende situation for de ildsjæle, der påtager sig den vigtige opgave.

I dette foredrag sætter Tommy Krabbe blandt andet fokus på, hvad der sker, hvis vi bare lader forandringerne gå deres gang. Helt naturlige aspekter af mennesket gør nemlig, at det kan gå ud over både sammenholdet og løsningen af kerneopgaven – hvilket igen skaber et dårligere arbejdsmiljø og mindre tillid.

Heldigvis er der jo også noget, enhver kulturbærer kan gøre både i forhold til kollegerne og ledelsen. Der er både tale om en større forståelse af kommunikation, mennesker og organisation, men deraf også meget konkrete redskaber. Endelig hjælper Tommy Krabbe også den enkelte tilhører med at finde energien til at holde den indre ildsjæl tændt, så man ikke brænder ud i processen, men gør en stor forskel til gavn for alle.

Foredraget kan både holdes som et foredrag på halvanden til to timer, men også som en tre timers workshop.

Selvom forandringer efterhånden hører hverdagen til, er vi ikke blevet bedre til at håndtere dem. Så længe organisationen ikke består af robotter, vil forandringer blive oplevet forskelligt og samtidig udfordre det fællesskab, der skal sikre, at opgaverne bliver løst. Der er mange ting, der spiller ind, heriblandt kommunikation, angst, usikkerhed og konflikter. Tommy Krabbes svar er en fælles platform, der skaber et fælles sprog. Så bliver det ikke forandringen, der forstærker forskelligheden, men håndteringen der styrker fællesskabet.

Hør blandt andet: Hvorfor nogle er videre efter to sekunder, mens andre skal bruge to år, hvad forandringer gør ved vores tanker og følelser, og hvordan vi anerkender hinandens forskellighed.

Tommy Krabbe kender selv alt til forandringer. Det gælder både i forhold til hans eget liv, men også i forhold til, at han har arbejdet ti år med forandring inden for mange forskellige områder. I dag er han foredragsholder på fuld tid, hvilket vil sige, at han slet ikke længere kender til begrebet “hverdag”.

Hvert foredrag bliver naturligvis afstemt med dig og de forandringer, I oplever nu eller i fremtiden.

Vores hverdag er i højere grad styret af usynlige end synlige processer.

Begreber som tillid, retfærdighed, kommunikation og samarbejde er afgørende for virksomhedens succes og den enkeltes trivsel. Alligevel er det oftest deres modsætninger, vi taler mest om. For mistillid, konflikter og dårlige resultater bliver altid synlige.

Når de positive elementer kommer ud af skyggen, følger der meget mere med fra det psykiske arbejdsmiljøs godtepose. Social kapital tager udgangspunkt i, hvordan vi er indrettet som mennesker, og hvordan vi kun kan løse virksomhedens kerneopgave, når vi arbejder sammen.

Der er ikke tale om standardløsninger. Hver offentlig eller privat virksomhed skal arbejde med social kapital på en måde, der passer til medarbejderne. Og der er gode grunde til at gøre det: Virksomheder med høj social kapital scorer højt på både trivsel og resultater. Det kræver dog, at alle er med fra begyndelsen, og her er et humoristisk og medrivende foredrag eller en workshop med til at sikre den optimale kickstart.

Bliv en del af den verdensomspændende bevægelse! Er det næste nye sort at være anerkendende, motiverende, resultatskabende? Ikke ifølge Tommy Krabbe. Hvis vi vil med forrest i feltet handler det om at være træls. Underligt nok er han den eneste, der har indset det. Men det holder ham ikke tilbage. Han taler så overbevisende om det, at tilhørerne bliver revet helt med.

Selvfølgelig skal man da være stædig, ligeglad og sukke igennem. Ønskes det, kan han også inddrage asocial kapital i denne udvikling.

I foredraget udfolder han bogstaveligt talt ordet ”TRÆLSE”, når han medbringer seks to meter høje bogstaver, der flere gange bytter plads, så nye ord kommer frem. Det er hans måde at skifte til næste ”slide” på.

Selvom foredraget hører til det ekstremt underholdende og ironiske af slagsen, så træder de klare pointer selvfølgelig frem. Dagligdagen sættes på spidsen på en måde, som ingen af de tilstedeværende har hørt før.

Foredraget bruges fx med stor succes som:

  • Et anderledes indslag på en ellers faglig tung dag
  • Noget der kan ramme meget bredt sammensatte medarbejdergrupper
  • Et opsigtsvækkende bidrag til et kundearrangement
  • En overraskelse
  • Et sjovt indspark til en generalforsamling eller årsmøde
  • En kickstarter til større konferencer
  • Noget der får medarbejderne til at grine sammen i en tid, der ellers ikke opfordrer til det
  • Faglig underholdning til social arrangementer

Stress og trivsel sidder på hver sin skulder af os i hverdagen. Det er ikke den store deadline, kvartalsregnskabet eller årsmødet, der skaber hverken langvarig stress eller kronisk trivsel. Det er langt oftere computerens dagsform, kollegernes ord, opgavernes mening, aftensmadens indhold, ungernes vilje til at sove og alle de andre små og mellemstore ting, der til sammen udgør det helt store; nemlig vores daglige liv.

Som mennesker er vi indrettet med kroppens helt egen kaffebar, der giver os de hormoner, der kvikker op, når der skal præsteres. Men for nogle bliver en enkelt kop espresso i stedet til et flerårigt drop, der ganske vist holder os oppe, men kun for at køre os totalt ned. Heldigvis behøver det slet ikke være sådan.

Med den rette viden om de to aber på skuldrene, kan man skabe en hverdag, hvor trivslen er det almindelige og stressen det usædvanlige.

Spørger man anonymt vil 8 ud af 10 svare, at de på et eller andet område ser sig selv som en ildsjæl. Men stiller man det samme spørgsmål i en forsamling, er det nærmere 1 ud af 10, der rækker hånden op. For selvom vi nu har haft ordet ildsjæl i det danske sprog i mere end 150 år, er det først nu, begrebet er blevet afkodet, så vi nu både kan vide og vedstå, at vi er ildsjæle.

Baseret på den første bog om emnet (Ildsjælenes bog) og reaktioner fra mere end 100 foredrag for danske virksomheder og organisationer, sætter Tommy Krabbe fokus på, hvordan vi sætter gang i bålet uden at brænde ud.

Foredraget beskæftiger sig blandt andet med spørgsmålene:

  • Hvad er en ildsjæl?
  • Hvilke typer er der?
  • Hvad får vi ud af, at være ildsjæle?
  • Hvordan får vi andre op af hængekøjen?
  • Hvordan siger ildsjælen ”nej” uden at få dårlig samvittighed?
  • Hvordan undgår ildsjælen at brænde ud?

 

Foredraget giver desuden inspiration i forbindelse med motivation, trivsel, arbejdsglæde, stress, psykisk velbefindende, kommunikation, work-life balance, ledelse, samarbejde og det at gøre en positiv forskel.

Da hver gruppe er tilhørere er unik, bliver alle foredrag tilpasset den enkelte kundes behov. Foredraget kan sagtens stå alene, men også bruges som indspark på en temadag, hvor der ønskes en anderledes og energifuld måde at starte på eller slutte af .

I dagligdagens kommunikation er vi alt for gode til at springe over, hvor gærdet er lavest. Uanset hvordan kommunikationen kører til mødet, i telefonen, ved kaffeautomaten eller over computeren, stopper den så snart, vi tror, at vi har forstået hinanden – for så kan vi komme videre. Når misforståelserne senere kommer frem i lyset, er det både en dyr affære, og spillet om skyld kan starte.

Heldigvis kan man via nogle konkrete værktøjer skabe mere forståelse og klarhed i hverdagen. Udover den klare økonomiske gevinst, øger det også trivslen og reducerer antallet af unødvendige konflikter.

Med sin sædvanlige humor og passion for at gøre en forskel har Tommy Krabbe kogt en fond på sin kandidatgrad i kommunikation og 10 års projektledererfaring. Resultatet er blevet et foredrag, der både er let at spise og fordøje, så værktøjerne rent faktisk kan bruges dagen efter.

Hver dag oplever mennesker, grupper og organisationer situationer, hvor vi basalt set kan gå to veje: Vishedens eller nysgerrighedens vej. Nysgerrigheden er en afgørende parameter, når vi skal kommunikere, samarbejde, udvikle, forstå og fx komme gennem forandringer sammen. Men alligevel vælger vi oftest vishedens vej, fordi den basalt set er lettere, eller fordi vi bare har glemt, hvordan man er nysgerrig. Så må vi senere spilde tid, energi og penge på misforståelser, konflikter og spildt potentiale, fordi det alligevel ikke var så let.

Men sådan behøver det heldigvis ikke at være. Tommy Krabbe har indset, hvor afgørende og fantastisk nysgerrigheden er. Det har indtil nu været en underliggende basgang i alle hans foredrag om blandt andet kommunikation, social kapital, ildsjæle, forandringer og motivation, men nu er det kommet helt frem til overfladen. Der er oven i købet også meget viden på området, men desværre har den indtil nu været spredt i alle retninger. I arbejdet med sin nye bog ”Nysgerrighed er svaret” har han selv valgt nysgerrighedens vej og har sørget for, at der for første gang er et klart overblik over de to vejes ruter.

Hvis I gerne vil blive bedre til at gå nysgerrighedens vej oftere, er dette foredrag oplagt. For her får I inspiration til og viden om, hvordan man i højere grad kan blive et nysgerrigt menneske.

Novo Nordisk

Alle var meget tilfredse. Jeg synes, at der var en god energi og stemning. Det gik fint med at fortsætte selv om eftermiddagen. Vi fik mange gode snakke og helt sikkert en masse med hjem, som vi har tænkt os at bruge fremadrettet.

Karin Andresen

Odense Kommune

Vi havde brug for en foredragsholder der kunne tale til en bred medarbejder skare, og som samtidig talte om et emne der ligger os tæt og som vi i øvrigt arbejder aktivt med. Den trælse organisation var et muntert indslag omkring det at være kollega og være ansat i en kommune hvor vores primære opgave er at løse opgaver for og sammen med borgerne og virksomhederne

Dorthe Kaack

Aalborg Universitet

Tommy Krabbe er en meget inspirerende foredragsholder. Han er en god formidler og er god til at mårette sit tema til den gruppe han taler til. Han spreder super god energi og man er opløftet efter hans foredrag.

Lise Krogh

Uforpligtende forespørgsel

Send nemt en forespørgsel på et foredrag. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.
Det er naturligvis helt uforpligtende
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.